PUBLICAT AL SETMANARI "EMPORDÀ"
Sóc
dels que enyoro els diumenges de platja amb l’anada i tornada del sotracs del
tren, les parades a totes les estacions, la comoditat de no cercar aparcament,
la sensació de llibertat.
Però
tot i ser, per tradició familiar, un entusiasta defensor del tren, haig de
reconèixer que la situació de les rodalies de l’Alt Empordà, és complicada.
Malgrat
que, amb les protestes dels usuaris del tren de Perpinyà, Cervera i Port Bou, juntament
amb Salvem l’Empordà, IAEDEN i altres associacions, s’hagi aconseguit recuperar,
de moment, el tren de nit de París-Portbou, no semblaria –i espero anar errat-
que la situació reverteixi, mai més, a la que teníem fa dècades.
La
culpa la tenen moltes males decisions, però també el progrés, que ens ha portat
cap a mals hàbits, que han fet augmentar el transit i la contaminació.
En
altres temps, els joves, que no estàvem tant sobre-protegits pels pares,
campàvem a la nostra (potser sense els perills actuals) i el tren ens donava la
llibertat, sobre tot els dies d’estiu, per moure’ns sense dependre de ningú.
Els
cotxes no eren majoria i la gent de poble, els dies de mercat o per anar a
ciutat, es servia més del tren, ample i amb capacitat, que no pas dels estrets
i incomodes cotxes de línia i convertia les estratègiques estacions, com Vilajuïga
o Llançà, en punts de sortida i arribada per els habitants dels pobles propers.
Però,
les inversions de les administracions, tot i que minses, han estat més
encarades a la xarxa de carreteres que no pas a les vies ferroviàries i
actualment rodalies són un desgavell que no ajuda gaire a fer-se’n usuari.
Així
les coses, avui hi ha cotxes per tot arreu, però l’estació de Peralada ja no
existeix, la de Vilajuïga està gairebé abandonada, per la de Llançà hi passa poca
gent, els baixadors de Garbet i Colera estan en desús i l’emblemàtica i
preciosa estació de Portbou corre el perill de quedar en l’oblit, com ha passat
amb la magnífica antiga estació de Canfranc, a l’Aragó, de la que recomano
cercar fotografies a la xarxa.
Per un
altre costat, l’alta velocitat s’ha menjat les grans distàncies i molts dels
que han d’anar a les grans ciutats, com la capital francesa, és lògic que
escullin les poc més de 5 hores de còmode viatge que no les gairebé 9 h de
trontolls i parades. La diferència en qualitat preval a la de preu.
Per
tot plegat, semblaria que, malgrat comptar amb el suport i simpatia de la
majoria de la comarca, la recuperació del tren de la costa i la línia
transfronterera -allà on ja no hi ha frontera-, te molt números per entrar en
una via morta
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada