PUBLICAT AL SETMANARI "EMPORDÀ"
Ahir va ser el primer dia de classe per milers de nens i nenes de la nostra
comarca, un dia amb unes connotacions
emocionals que sempre recordaran.
L’olor dels llibres, motxilles i estoigs nous, les característiques de la
nova tableta electrònica i l’esperit tafaner que porta a fer càbales amb la
procedència dels nous alumnes o professors.
Obrir els llibres per darrera per veure com de difícils seran les matèries
a assolir a final de curs, la distribució dels pupitres, les millores, si és
que n’hi ha, del centre, tot i que en molt casos, malauradament, l’exercici
consistirà en avaluar l’estat dels barracons.
Els petits ploren per fora, els grans ploren per dins, i tots celebren retrobar-se
amb amics nous i vells.
Les activitats extraescolars, els horaris dels busos, el preu del menjador,
les tutories en hores de feina; els pares tornaran al debat de cada any, sobre
la qualitat de l’ensenyament, sobre el paper del mestres i, els més busca-raons
sobre la eficàcia de la immersió lingüística i les lleis que ens vol imposar el
no-govern que mana.
Però el que hauríem de tenir en compte tots plegats, és el paper que ha de
jugar cadascuna de les parts: pares, mestres i alumnes, en aquesta feina, de
vital importància per aquestes personetes, que són el futur.
L’ensenyament actual, vist des de fora, sembla mancat d’eficiència, sobre
tot veient els resultats anuals de les diferents proves de competència, on es
veu un clar desconeixem de temes bàsics en cultura general i el creixent
interès per programes televisius de “realitat” amb dubtosa aportació cultural.
No és que el sistema de ensenyament cooperatiu, participatiu i molt proper
no sigui necessari, però el desconeixement mostrat per molta joventut que ha
acabat la ESO, és alarmant.
La cultura és un eficient conductor de diàleg, de compressió i de
convivència.
La assignatura d’història, per molts inútil, guanya la seva importància
quan veiem l’estat de la societat mundial actual.
Un bon coneixement del passat, sense els partidismes i les manipulacions
que l’han distorsionat, els faria assabentar-se de les bestieses que els homes
hem fet, els motius dels inicis de les guerres, les salvatjades de les
dictadures o els crims comesos en nom de les religions i les banderes, cosa que
ajudaria a minvar els fets cíclics que es produeixen i prevenir conflictes
futurs.
I posats a innovar, no estaria de més que les mateixes escoles impartissin
classes regulars als pares, “coaching” amb temes prou importants com la
convivència, l’educació, la conversa amb els fills, el respecte o el
comportament, perquè els pares han de fer la feina d’ensenyar els valors i l’educació
que, juntament amb la cultura proporcionada pels mestres, els faci anar pel dia
a dia amb el cap ben alt i se’ls hi obrin les portes del futur.
Ahir va començar el curs per tots, queden molts deures per fer.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada