PUBLICAT AL SETMANARI "EMPORDÀ"
Aquesta frase, cridada en veu alta, era habitual a majoria de les estacions al finals del segle XIX.
En aquella època, al 1877, una petita caseta era l’estació
de Figueres, en la incipient línia ferroviària entre Figueres i Girona i que
pretenia unir Barcelona amb la frontera.
Amb prou feines tenia 12.000 habitants, la recent
inaugurada Rambla era el centre de la ciutat i pocs cotxes hi circulaven.
Així les coses, la població acostumava a desplaçar-se a
peu i, potser, en bicicleta per anar a agafar aquell cuc metàl·lic que corria, estirat
per una màquina que vomitava vapor i cendra, per un camí de ferro que els
transportava als pobles del voltant en incomodes seients de fusta.
Gairebé un segle més tard, es va aixecar una nova estació
al costat, segurament suficient per l’època i des de llavors el seu enorme
rellotge de l’andana ha sigut testimoni de milions d’històries d’amor, comiats
forçosos, exiliats i perseguits, esperes eternes, veremadors, estudiants o nuvis
de viatge.
Com a fill i net de ferroviari, sóc un enamorat de les
vies de tren, pocs llocs em porten tants records com la vella estació de
Figueres, on he passat moltes hores, però, també considero que de romanticisme
no es viu, que hem de ser pràctics, els temps canvien i cal fer un pas
endavant.
No podem continuar amb una cicatriu que trenca la ciutat,
una estació que en 58 anys ha quedat obsoleta, en un barri degradat.
Ja no hi ha mercaderies, ni descarrega en els seus molls,
la majoria de les vies son mortes, deixades i tapades de vegetació, els que van
a Barcelona solen triar l’alta velocitat, el rellotge s’avorreix.
És el moment de fer via cap a Vilafant, poble amb el que es
comparteix nom i una frontera cada cop més estreta, fins a formar gairebé un sol
nucli.
Ho tenim en safata, aprofitem l’oportunitat, millorem els
accessos i apostem pel futur, regenerem els dos barris, alliberem la ciutat, això
sí, sense perdre les vies de rodalies que ens segueixin connectant amb el nord.
En 146 anys la ciutat ha quadruplicat la població, els
autobusos urbans i els vehicles particulars fan que la gent ja no vagi
majoritàriament a peu i ja voldrien la majoria de ciutadans del país poder gaudir
d’una moderna estació a només 1.200 metres del centre urbà, que avui ja no és
la Rambla.
No perdem el tren de la modernitat, canviem de via.
Passatgers al tren!!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada