PUBLICAT AL SETMANARI "EMPORDÀ"
Un dels moments més recordats de la nostra infantesa és aquell en que, per primera vegada, aconseguim donar unes pedalades i tot i la ziga-zaga inicial, mantenim l’equilibri sobre les dues rodes de la bicicleta.
Una habilitat que diuen que mai més
s’oblida i que ens acompanyarà en moltes etapes de la vida.
Primer sota la vigilància paternal,
desprès amb els amics per començar a tastar la llibertat de moviments i un cop
passada l’adolescència, al final de la joventut, molts la recuperen els cap de
setmana, de bon matí, com un mitjà per fer esport i esbargir els problemes.
Per això, no és estrany veure com els
camins i les carreteres s’omplen de ciclistes aficionats que pedalen per exercitar
cor i cames.
Aquesta afluència genera, sovint,
males relacions amb els conductors dels vehicles de quatre rodes.
Semblaria que els camins de muntanya
són més segurs, però no agraden a tothom i ja se sap que les pedres i els esvorancs
són amics d’hematomes i fractures.
És una evidència que les
carreteres, sovint estretes i poc mantingudes, estan cada cop més plenes de bicicletes
i de cotxes massa potents i són, sovint, notícia pels accidents amb morts i ferits
greus.
Ara que fa anys de l’accident d’en
Sergi Murga, sabem que hi ha hagut més de 80 morts i gairebé 650 ferits a
Catalunya en els darrers 10 anys
És difícil trobar culpables. Hi ha
conductors de quatre rodes que, mancats de paciència, avancen sense respectar
la distancia de seguretat i ciclistes que creient-se els amos de la via, van de
costat envaint espai i obligant a maniobres perilloses.
Manca una legislació clara i ben
pensada, més enllà de distàncies, línies continues i normes efímeres que ningú respecta
perquè pocs les coneixen.
Potser, caldria proposar que
aquests carrils bici que tant han proliferat en el darrers anys pels pobles i
barris, s’allarguessin per camins i carreteres, connectessin localitats i així permetessin
que les dues rodes de tracció humana tinguessin el seu espai propi sense haver
de compartir-lo amb els autos a motor.
Mentre no sigui així, la mala relació
entre xofers i ciclistes seguirà fent que aquest esport sigui d’alt risc.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada